Hoe rijd je een elektrische auto?

Page author

door Hertz - 16 May 2022

De manier we onze auto’s aandrijven is enorm aan het veranderen. Elektrische auto’s worden steeds populairder als manier om op een milieuvriendelijke manier te reizen. Het autolandschap verandert om deze verandering te weerspiegelen en grote fabrikanten, zoals Tesla, lanceren steeds meer opties voor elektrische voertuigen (EV).

Je verwacht misschien dat deze verandering ook van toepassing is op hoe verschillende elektrische auto’s rijden, maar dat is niet het geval. Ze zijn eenvoudig te bedienen, zeer toegankelijk en ook nog eens ontzettend praktisch.

We gaan het hebben over hoe rijden met elektrische auto's verschilt van rijden met benzine- of dieselauto's, hoe je het meeste uit een elektrische auto kunt halen en hoe gemakkelijk ze te besturen zijn.

Is rijden in een elektrische auto anders?

In principe is rijden met een elektrische auto precies hetzelfde als rijden op benzine of diesel. De manier waarop de wielen worden aangedreven verschilt echter.

Als je in een elektrische auto rijdt, houd je de weg op dezelfde manier in de gaten als in benzine of dieselauto’s. Ook hebben de meeste EVs functies zoals richtingaanwijzers, lichten en ruitwissers op dezelfde plekken als benzine- of dieselauto's.

Een van de grootste verschillen die je zult ervaren als je voor het eerst achter het stuur van een EV gaat zitten, is dat je de motor bijna niet hoort. Omdat er geen interne verbranding plaatsvindt in de motor en er geen uitlaatgassen worden uitgestoten, hoor je alleen het geluid van de wind om de auto heen en de wielen op de weg.

Fabrikanten voegen nu soms kunstmatige geluiden toe om het motorgeluid te vervangen. Dit is zowel voor automobilisten, die deze feedback soms nodig hebben om hun snelheid te meten en voor de veiligheid van voetgangers en andere weggebruikers.

Hoe is het om in een elektrische auto te rijden?

Veel mensen gaan ervan uit dat een elektrische auto op dezelfde manier werkt als een automaat op benzine of diesel wanneer ze voor het eerst in een elektrische auto stappen, maar elektrische auto’s werken toch net iets anders.


electric vehicle

Elektrische auto’s hebben, net als een automaat, slechts twee pedalen: het gaspedaal en de rem. Hoewel een automatische transmissie door de versnellingen gaat aan de hand van de snelheid van de auto en de belasting die op de motor wordt geplaatst, hebben EVs in feite maar één versnelling.

Dit betekent dat de koppel die geleidelijk aan moet worden opgebouwd in benzine- of dieselauto's direct beschikbaar is in een elektrische auto. Als gevolg hiervan kan de auto enorm snel versnellen, omdat de kracht rechtstreeks op de wielen wordt uitgeoefend.

Je zult merken dat dit afvlakt naarmate je hogere snelheden bereikt, dus de acceleratie tussen 50 en 80 kilometer per uur zal niet zo dramatisch zijn. De acceleratie op deze snelheden is vergelijkbaar met een benzine- of dieselauto.

EVs gebruiken ook iets dat regeneratief remmen (regenremmen) wordt genoemd. Als je je van het gaspedaal haalt, begint de auto automatisch te remmen. Dit helpt met het opladen van de accu.

Door een beetje te plannen en je bewust te zijn van de wegomstandigheden die voor je liggen, hoef je fysiek minder te remmen, omdat regenremmen de koppel gebruikt om de auto te vertragen. Hoewel regenremmen anders aanvoelt dan standaard remmen, zal je hieraan wennen als je vaker in een elektrische auto rijdt. De meeste mensen zijn hier na een paar kilometer rijden al aan gewend.

Wat is de meest efficiënte manier om in een elektrische auto te rijden

Net als bij benzine- of dieselvoertuigen zijn er verschillende manieren van rijden om de prestaties van een elektrisch voertuig te verbeteren. Een van de grootste zorgen bij het rijden met een EV is de afstand die je kunt afleggen voordat de stroom opraakt en de batterij moet worden opgeladen. Hoewel EVs van nature zeer efficiënt zijn, is het belangrijk om je bewust te zijn van hoe je rijdt als je zo ver mogelijk wilt kunnen komen met een volle batterij.


electric vehicle charging

Gebruik je rechtervoet niet veel. Het is misschien verleidelijk om de koppel te gebruiken om snel weg te rijden als het stoplicht op groen springt, maar langzamer en soepeler wegrijden zal ervoor zorgen dat je batterij langer meegaat.

Langzaam en geleidelijk stoppen zal de levensduur van de batterij ook maximaliseren. Model 3 auto’s helpen de bestuurder hiermee door middel van regenremmen, een instelling die de batterijlading verhoogt door energie terug te winnen die anders zou worden verspild met traditionele remmethoden.

Iets anders om te overwegen is hoeveel andere stroom je gebruikt met andere ingebouwde functies. Airconditioning, verwarming en media-apparaten verbruiken allemaal stroom van de batterij. Als je dit veilig kunt doen en comfortabel blijft, is het een goed idee om deze uit te schakelen om energie te besparen.

Wat gebeurt er als de batterij van een elektrische auto leeg is?

Hoewel het niet onmogelijk is, is de kans dat de batterij van je EV leeg raakt uiterst onwaarschijnlijk. Dit komt door een aantal factoren:

  • Beschikbaarheid van oplaadpunten: Met meer dan 250.000 oplaadpunten in heel Europa is Shell Recharge ons erkende netwerk van oplaadpunten. Je kunt je Shell Recharge-sleutelhanger - die je ontvangt als je de sleutels van je huurauto ophaalt - gebruiken om toegang te krijgen tot oplaadfaciliteiten.
  • Batterijstatusweergaven: Model 3 auto’s geven de batterijmeter en het batterijbereik duidelijk weer op het touchscreen zodat je deze goed in de gaten kunt houden. De batterijmeter geeft de resterende lading weer met een numeriek percentage, een statusbalk en kleurveranderingen (groen naar geel naar rood). Het batterijbereik geeft de geschatte resterende kilometers weer.
  • Intelligent ontwerp: Model 3 auto’s detecteren het als de batterij bijna leeg is en geeft via pop-upmeldingen waarschuwingen en stelt locaties voor van nabijgelegen oplaadstations in de buurt.

Er zijn talloze manieren om ervoor te zorgen dat je EV altijd voldoende is opgeladen, zoals:

  • Houd de batterij in de gaten als je onderweg bent en houd rekening met extreme weersomstandigheden, de manier waarop je rijdt en overmatig gebruik van andere functies. Deze zorgen er allemaal voor dat de batterij sneller leegloopt.
  • Anticipeer wanneer je moet opladen en waar de laadstations zich bevinden, en zorg ervoor dat de afstand tot het volgende laadstation niet groter is dan de resterende afstand van de batterij.
  • Probeer de verschillende methodes uit om oplaadstations te vinden. Je kunt bijvoorbeeld de Shell Recharge-website gebruiken, de app downloaden of de bliksemschicht op het Model 3-scherm aanraken.

Als je je elektrische huurauto bij ons inlevert, vragen we je ervoor te zorgen dat het voertuig hetzelfde batterijpercentage heeft als wanneer je deze ophaalt. Als het batterijpercentage lager is, laden wij deze voor je op. Je betaalt dan echter wel een kleine oplaadvergoeding - dit is ook het geval als een batterij wordt geretourneerd met een lading van 20% of minder.


electric vehicle charging point

In het onwaarschijnlijke geval dat je EV-batterij leeg raakt, kun je contact met ons opnemen via ons pechhulpnummer. Deze staat in onze standaard huurvoorwaarden en de huurovereenkomst die je na het boeken kunt doorlezen. Er worden kosten in rekening gebracht om je weer op weg te helpen, tenzij je voor onze Premium Pechhulp Wegenwacht hebt gekozen.

Wil je meer weten over elektrisch rijden met je volgende huurauto? Bekijk onze hoofdpagina voor elektrische auto’s voor veelgestelde vragen, handleidingen en meer gedetailleerde informatie over ons elektrische Model 3 huurauto’s.