Delicious Drives, dag 2:

Op verkenningstocht door zonnig Zeeland

door Milou Van Roon - 01 June 2017

Op de tweede dag van mijn verkenningstocht met Hertz was het tijd om Zeeland te verkennen. Het is praktisch onmogelijk om Zeeland te verkennen met het openbaar vervoer, dus mijn huurauto kwam van pas. De missie van vandaag? Echte Zeeuwse mosselen scoren en over het Zeeuwse strand lopen voor een echte vakantiesfeer.

Willemstad

Na te hebben overnacht in Etten-Leur reden we naar onze eerste stop op de rand van Noord-Brabant: Willemstad. Hoewel het niet ver is van waar ik ben opgegroeid, kan ik me niet herinneren dat ik er ooit geweest ben. Het stadje ligt op de grens tussen Noord-Brabant en Zeeland, die hier worden gescheiden door water.

Het vestingstadje Willemstad is opgericht in 1583, toen het dorp Ruigenhil verstevigd werd nadat de Spanjaarden het nabijgelegen Steenbergen hadden veroverd. Vanaf dat moment werd het een vestingstad. Een jaar later werd het stadje Willemstad genoemd als eerbetuiging aan Willem van Oranje, die dat jaar vermoord werd.

Als je vanuit de lucht naar Willemstad kijkt, zie je de vorm van een ster met zeven punten. De verstevigde stadsmuren staan er nog en vormen een fantastische route om op te lopen met mooie uitzichten over de stad. Willemstad is de perfecte plaats om gewoon rond te wandelen, bijvoorbeeld langs het Oude raadhuis, de haven en niet te vergeten de prachtige molen. We stopten bij het Wapen van Willemstad voor de Nederlandse traditie van koffie en appelgebak met slagroom. Ik genoot intens van mijn bezoek aan dit schattige stadje, vooral met het prachtige zomerweer dat we hadden.

Yerseke

Toen was het tijd om de snelweg op te gaan richting Yerseke. Mijn oorspronkelijke plan was om op zoek te gaan naar mossels in het minuscule stadje Philippine, maar op dag 1 had ik mijn route voorgelegd aan het personeel van Hertz en ze hadden me sterk aangeraden om in plaats daarvan naar Yerseke te gaan. Dat is het mooie van huurauto's: je bent vrij om te gaan waar je wilt! Ik kwam aan in Yerseke, een echt vissersdorp. De visvangst heeft altijd een centrale rol gespeeld, dus het is een goede plek om alles te proeven wat de zee te bieden heeft.

We namen onze lunch in Café-Restaurant De Schelde, een familierestaurant achter de dijk, vlakbij de oesterbanken. Familie De Blieck runt het restaurant al meer dan zestig jaar, en het is nu in de handen van de derde generatie. Ik stel een goede pan mossels op prijs, maar om eerlijk te zijn ben ik er nooit weg van geweest. Maar bij De Schelde had ik een van de beste maaltijden van mijn trip. Een goede pan met licht gekruide mossels, friet met romige mayonaise (je bent geen Nederlander als je geen mayonaise eet), brood met kruidenboter en een lekker koud drankje op het terras van het restaurant. Een echte aanrader!

Domburg

Je kunt Zeeland niet bezoeken zonder een bezoek aan het strand, en voor mij staat dat gelijk aan het stadje Domburg. Er gaat geen jaar voorbij waarin ik niet minimaal één keer naar Domburg ga voor lunch en een fijne strandwandeling. Domburg is de op één na oudste badplaats van Nederland, en dat zie je. Deze rijke bestemming is compleet gericht op toerisme, en er is een grote kans dat je hier meer Duits dan Nederlands hoort.

Ga niet alleen naar het strand als je Domburg bezoekt, maar haal ook een ijsje. We hadden geluk met het weer, dus we hadden een goed excuus om ijs te nemen. We haalden onze ijsjes bij de IJsvogel, een ijszaak aan de hoofdstraat van Domburg: de Ooststraat. Ze verkopen ijs van goede kwaliteit uit een kleine fabriek in België.

Middelburg

Na ons drukke schema van op het strand lopen en ijs eten was het uiteindelijk tijd voor de laatste stop van de dag: Middelburg. Ik besloot terug te gaan naar mijn vertrouwde Opel Mokka Turbo om de kustroute langs Westkapelle te rijden.

Toen ik aankwam in de hoofdstad van Zeeland, was ik blij verrast. Middelburg is een prachtig stadje. Ik was er nog nooit geweest, dus ik moet er zeker verbaasd uit hebben gezien toen ik het mooie middeleeuwse stadscentrum zag. Het stadje is ook echt oud, het is opgericht in de negende eeuw.

Middelburg is van begin af aan een welvarende stad geweest, na Amsterdam de belangrijkste van het land vanwege de gunstige ligging aan het water. Ik vond vooral het stadhuis aan het marktplein erg mooi. Het heeft vijftig jaar geduurd om het te bouwen, en het bouwen begon aan het eind van de vijftiende eeuw. Abdijtoren De Lange Jan is ook het bezoeken waard, vooral bij mooi weer. Je kunt de toren beklimmen en op zonnige dagen zie je niet alleen heel Middelburg maar ook alle nabije eilanden.

Het was mijn hoop om een Zeeuwse Bolus te scoren (een zoet gebak in de vorm van een slak), maar omdat ik pas rond het avondeten aankwam in Middelburg waren ze in alle bakkerijen reeds uitverkocht. Helaas, maar het is een goede reden om nog eens terug te komen!

Wat is jouw favoriete Zeeuwse specialiteit?

En hier is mijn geplande route: